Na początku września 2025 roku Stadler osiągnął ważny kamień milowy w produkcji, dostarczając swoją setną lokomotywę EURODUAL do European Loc Pool (ELP). Dwusystemowy elektrowóz został wynajęty przez nowego właściciela Havelländische Eisenbahn AG (HVLE). Wydarzenie to jest dowodem ścisłej współpracy między Stadlerem, ELP i HVLE w zakresie rozwoju zrównoważonego kolejowego transportu towarowego – zaznacza producent.
Jak podkreśla Stadler, przekazanie do eksploatacji setnej lokomotywy to ważny moment w historii tej platformy pojazdów. – Jej koncepcja w pełni udowodniła swoją wartość. Lokomotywa stała się punktem odniesienia dla trakcji dwusystemowej w całej Europie – powiedział Iñigo Parra, prezes Stadler Valencia. – Jesteśmy wdzięczni za wizję i zaufanie naszych partnerów z ELP i HVLE, którzy sprawili, że trakcja dwusystemowa stała się powszechnie stosowanym rozwiązaniem – dodał.
Lokomotywa hybrydowa dla ekologicznej eksploatacji
Od podpisania
umowy ramowej ze Stadlerem w maju 2019 r. ELP systematycznie powiększa swoją flotę nowoczesnych lokomotyw hybrydowych, w tym lokomotywy EURODUAL i EURO9000, w całej Europie. Oddając do eksploatacji setny egzemplarz tej platformy, ELP jeszcze bardziej zwiększa swoje możliwości oferowania operatorom prawdziwie elastycznych, kompleksowych rozwiązań leasingowych, obejmujących zarówno linie niezelektryfikowane, jak i zelektryfikowaną sieć główną.
– Setna lokomotywa to dla nas o wiele więcej niż tylko numer. To dowód zaufania, jakim darzą nas nasi klienci, oraz siła naszych partnerstw. Możliwość wspólnego świętowania tego kamienia milowego z HVLE napawa nas ogromną radością i dumą – podkreśla Willem Goosen, prezes ELP.
HVLE był pierwszym klientem Stadlera korzystającym z EURODUAL. W marcu 2017 r. podpisał
pierwszą umowę na dziesięć lokomotyw dual-mode. HVLE odegrał kluczową rolę w zademonstrowaniu wszechstronności i wydajności napędu elektryczno-spalinowego. Od tego czasu na leasing kolejnych egzemplarzy tego pojazdu zdecydowało się wielu operatorów – ostatnio byli to niemieccy prywatni przewoźnicy towarowi
BELog i
Heavy Haul Power International GmbH oraz austriacka
ÖBB Rail Cargo Group.
EURODUAL: Transformacja europejskiego kolejowego transportu towarowego
Od momentu wprowadzenia na rynek EURODUAL zrewolucjonizował europejski kolejowy transport towarowy, łącząc bezemisyjną trakcję elektryczną z wszechstronnością mocnego silnika wysokoprężnego i umożliwiając pracę na odcinkach niezelektryfikowanych. Ta podwójna funkcjonalność umożliwia obsługę dużych przewozów, efektywne manewrowanie bez dodatkowych lokomotyw i płynną pracę na sieciach o różnych parametrach.
Wyposażony w silnik elektryczny o mocy 6,2 MW i silnik wysokoprężny o mocy 2,8 MW, EURODUAL zapewnia do 500 kN siły pociągowej i prędkość do 120 km/h. Zaawansowane funkcje, takie jak sygnalizacja ETCS, nowoczesne wózki trzyosiowe, zintegrowany zdalny monitoring i konserwacja predykcyjna, zapewniają wysoką wydajność i niezawodność.